Research interests

  • Production, use and circulation of textile objects in the Christian and Islamic worlds before 1800
  • Relation between looms and musical Instruments
  • Signatures and division of labour in the production of medieval silk fabrics
  • Seal covers and the practice of covering seals and relics
  • Textile terminology in Islamic legal sources
  • Transfer of craft knowledge and information between Baghdad and the Iberian Peninsula
  • Historiography of the history of textile arts

Organization of conferences and workshops

2024 In preparation: Objects of Law in the Medieval and Early Modern Worlds, Konferenz, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, 28.-29. August 2024
Konzept, Planung und Durchführung gemeinsam mit Fatima Quraishi
2021

Weaving Sources Together, Panel e-Discussion, Old Textiles – More Possibilities (CTR Anniversary Conference), University of Copenhagen, Saxo Institute, Centre for Textile Research (CTR), 16. Juni 2021
Planung und Durchführung gemeinsam mit Marie-Louise Nosch

The Potentials of Legal Sources for the Humanities: An Interdisciplinary Discussion Seminar, Workshop, University of Copenhagen (UCPH), Saxo Institute, 4. Mai 2021
Konzept, Planung und Durchführung gemeinsam mit Hanna Eklund und Mads Langballe Jensen

The Labor of Names: Signatures and Artistic Practice, Panel am Biennial Symposium of the Historians of Islamic Art Association, University of Michigan, Ann Arbor, 16. April 2021
Konzept, Planung und Durchführung gemeinsam mit Fatima Quraishi

2019 Drawing and Weaving: Lines, Indexicality, and Transferring Knowledge in the Premodern World, Workshop, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, 23.-24. Mai 2019
Konzept, Planung und Durchführung gemeinsam mit Jess Bailey
2016 6. Berner Forschungscamp – Nachwuchskolloquium zu den angewandten Künsten, Kolloquium, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte 2.‒4. Juni 2016
Planung und Durchführung gemeinsam mit Annette Kniep, Jonas Leysieffer, Daniela C. Maier und Nora Rudolf

 

Lectures (selection)

2023

Schreiben im Takt der Algorithmen? KI als Hilfsmittel der Textproduktion, Universität Zürich
Institutskolloquium: G AI N or P AI N. Künstliche Intelligenz in der Kunstgeschichte, Round Table mit Sarah Brommer (Universität Bremen) und Antje Stahl (Republik / ETH Zürich), Moderation: David Ganz, Universität Zürich, Kunsthistorisches Institut, 19. Oktober 2023

The Good or the Bad Weaver? Paradoxical Perceptions of the Weaver and his Craft in Medieval Islamic Societies, New York University
Workshop: Islamic Law and Material Culture – Converging Trajectories, together with Finbarr Barry Flood, Leor Halevi and Ruba Kana’an, New York University, Silsila: Center for Material Histories, 29. September 2023

Prestigious Textiles from Baghdad in Iberia? On Textile Inscriptions, Patterns and Looms, Universität Hamburg
Lecture Series: Prestigious Clothing, RomanIslam Center for Comparative Empire and Transcultural Studies, organized by Stefan Heidemann and Sabine Panzram, Universität Hamburg, 12. April 2023

2022

All the Goods of the Earth. Making and Marketing in the pre-Mongol Marketplace, University of Copenhagen
Final Presentation of the Marie Skłodowska Curie Individual Fellowship (118792 EU H20 – 886295), University of Copenhagen, SAXO Institute, Centre for Textile Research, 7. Dezember 2022

Lost in Translation? Die Rolle safawidischer Textilien im diplomatischen Austausch zwischen Iran und Europa, gemeinsam mit Anna Jolly, Universität Bern
Vorlesung: Art and Diplomacy in the Early Modern Period, organisiert von Urte Krass, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, 28. November 2022

The Rhythm of Shafts – Pattern Notations of Complex Weaves from the Medieval Islamic World, Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris
Conference: Rhythms and Resonances. Sounding Objects in the Middle Ages, Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris, 20. Mai 2022

From Moon To Fish: A Striped Silk as Ṭilasm, Bard Graduate Center, New York
Conference: Rethinking the Wearable in the Middle Ages, organized by Elizabeth Dospel Williams and Ittai Weinryb, New York, Bard Graduate Center, 29. April 2022 (canelled due to illness)

2021

The Rhythm of Shafts. Thoughts on Pattern Notations for Lampas Weaves in the Medieval Islamic World, Princeton University
Lecture Series: Princeton Near Eastern Studies Department Seminar, Fall 2021, organized by Marina Rustow, 13. Dezember 2021

Textile Terminology in Legal Islamic Sources – Al-Saqaṭī and his Kitāb fī adāb al-Ḥisba, University of Copenhagen
Keynote-Lecture, Conference: Old Textiles – More Possibilities (CTR Anniversary Conference), University of Copenhagen, Saxo Institute, Centre for Textile Research (CTR), 16. Juni 2021

The Weaver’s Signature? The Division of Labour within the Production of Lampas Woven Silks, University of Michigan, Ann Arbor
Conference: Biennial Symposium of the Historians of Islamic Art Association (HIAA), University of Michigan, Ann Arbor, 16. April 2021

2020 What was made in the city of Baghdad? Allusions of ‘Baghdad Silks’ in al- Andalus, New York University
Silsila Lecture Series: Far West: Arts of the Maghreb, New York University, Silsila: Center for Material Histories, 19. Februar 2020
2019 Von al-Andalus nach St. Gallen – Die elf Siegelhüllen eines Ablassbriefes von 1333 aus dem Stiftsarchiv St. Gallen, Universität Bern
Konferenz: Forum Kunst des Mittelalters Ponti – Peaks – Passages, Universität Bern, 19. September 2019

Monograph

Corinne Mühlemann, Complex Weaves: Technique, Text, and Cultural History of Striped Silks (Berner Forschungen zur Geschichte der Textilen Künste; 2), Affalterbach: Didymos-Verlag, 2023.

Publications in international peer-reviewed scientific journals

Anna Jolly und Corinne Mühlemann, Two Velvet Letter Pouches and their Role in Safavid Diplomacy, in: The Textile Museum Journal 50 (2023), 52–71.

Corinne Mühlemann, Made in the City of Baghdad? Medieval Textile Production and Pattern Notation Systems of Early Lampas Woven Silks, Muqarnas 39 (2022), 1–21.

Corinne Mühlemann, All the Goods of the Earth: Making and Marketing in the pre-Mongol Marketplace, in: Archaeological Textile Review 63 (2021), 145–146.

Corinne Mühlemann, Inscribed Horizontal Bands on Two Cloth-of-Gold Panels and Their Function as Part of an Īlkhānid Dress, in: Ars Orientalis, 47 (2017), 43–68.

Peer-reviewed conference proceedings

Corinne Mühlemann, The Weaver’s Signature? The Division of Labour within the Production of Lampas Woven Silks, in: Christiane Gruber (ed.), Regime Change. Proceedings from HIAA Symposium in Ann Arbor, Berkeley: Ginko Press, 2024 (in print).

Book Chapters

Corinne Mühlemann, Kostbar bekleidet – Die Siegelhüllen eines Ablassbriefes aus dem Stiftsarchiv St. Gallen, in: Nora Baur, Annette Kniep und Daniela C. Maier (Hrsg.), Objekt(ge)schichten. Festschrift für Birgitt Borkopp-Restle, Affalterbach: Didymos-Verlag, 2023, 44–53.

Birgitt Borkopp-Restle und Corinne Mühlemann, Iranische Textilien: Seidengewebe und Knüpfteppiche, in: Handbuch der Iranistik, Bd. 2, hrsg. von Paul Ludwig, Reichert: Wiesbaden 2017, 432–440.

Reviews

Corinne Mühlemann, review of: Friedrich Spuhler, Early Islamic Textiles From Along the Silk Road, Kuwait: The al-Sabah Collection, 2020, in: West 86th: A Journal of Decorative Arts, Design History, and Material Culture 29.2 (2022), 303–306.

Corinne Mühlemann, review of: Nikolas Vryzidis (ed.): The Hidden Life of Textiles in the Medieval and Early Modern Mediterranean (Medieval and Post-Medieval Mediterranean Archaeology Series, III), Turnhout: Brepols 2020, in: Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 84(3), 579–581.

Corinne Mühlemann, review of: Margrit Jüsten-Mertens (Hg.): Die kostbaren Hüllen der Heiligen – Textile Schätze aus Kölner Reliquienschreinen. Neue Funde und Forschungen, Köln: Greven-Verlag 2016, in: Sehepunkte 17 (2017), Nr. 7/8 [15.07.2017]

Contributions to Exhibition Catalogues

Corinne Mühlemann, Tiraz-Inschrift mit Auszügen aus dem Koran, in: Zeitenwende 1400. Die goldene Tafel als europäisches Meisterwerk, hrsg. von Antje-Fee Köllermann und Christine Unsinn, Petersberg: Michael Imhof Verlag, Kat. Nr. 35.

Corinne Mühlemann, Fragment eines Seidenstoffes mit Inschriften- und Perlband in: Zeitenwende 1400. Die goldene Tafel als europäisches Meisterwerk, hrsg. von Antje-Fee Köllermann und Christine Unsinn, Petersberg: Michael Imhof Verlag, Kat. Nr. 45.

Science Communication / Public Engagement

Zeitungsartikel: Chat-GPT – Das Monster an der Uni, Tagesanzeiger und Bund, Dienstag 4. Juli 2023, Seite drei (Philipp Loser).

Expertinnen-Interview zum Seidenstoff der Kasel aus dem Churer Domschatz im Rahmen der Wiedereröffnung des Domschatzmuseums in Chur, zusammen mit der Textilkonservatorin Ina von Woyski Niedermann, realisiert von SRF Rumantsch, (zuletzt aufgerufen am 11. Februar 2023), ab Minute 2:36

Berufsporträt für die Homepage der schweizerischen Berufsberatung: Laufbahnbeispiele. Porträts von Hochschulabsolventinnen und –absolventen. Kunstgeschichte, Postdoc-Wissenschaftlerin an einer Universität in Dänemark: Corinne Mühlemann, (zuletzt aufgerufen am 11. Februar 2023)

Since 02/2023 Assistant professor tenure track
Chair of the History of Textile Arts at the Institute of Art History, University of Bern
02/2021 – 01/2023 Marie Skłodowska Curie Individual Fellowship (118792 EU H20 – 886295), Saxo Institut, Centre for Textile Research, Universität Kopenhagen
08/2020 – 01/2021 Lectureship (seminar), autumn semester 2020, University of Basel, Prof. Dr. Aden Kumler
09/2019 – 02/2020 Lectureship (seminar), autumn semester 2019, University of Bern, Prof. Dr. Birgitt Borkopp-Restle
09/2018 – 08/2019 Research assistant in the ERC project «Global Horizons in Medieval Art» Prof. Dr. Beate Fricke, University of Bern
09/2014 – 08/2018 Doctorate (summa cum laude) at the University of Bern, supervised by Prof. Dr. Birgitt Borkopp-Restle and Prof. Dr. Markus Ritter (University of Vienna) with the thesis, «Gold-Seide-Stoffe mit Streifendekor aus Zentralasien und dem östlichen Mittelmeerraum um 1300: Webtechnik, Inschriften und Funktion im Kontext», funded by a Doc.CH grant from the SNSF (project number 155472)
10/2013 – 08/2014 Employee in the library of the Abegg Foundation, Riggisberg, Switzerland
09/2011 – 08/2013 Master of Arts in Art History with special qualification in the History of Textile Arts (summa cum laude) at the University of Bern with the thesis «The Representation of Textile Objects in the Miniatures of the Great Mongolian Šāhnāme - Reflections on their Function at the Court of the Īlḫānids between 1323 and 1335»
2010 – 2012 Internships at various museums (Museum of Islamic Art, Berlin; Museum of Applied Art, Vienna; Naumburg (exhibition project Naumburger Meister), Museum of Art Lucerne
2008 – 2010 Tutor, University of Zurich, Institute for Art History
09/2007 – 09/2011 Bachelor in Art History and Arabic Studies, University of Zurich, Institute of Art History and the Institute of Asian and Oriental Studies